Arbuz właściwości i kalorie. Czemu warto go jeść?

arbuz

Jakie ma arbuz właściwości i czemu warto go jeść? Arbuz kojarzy nam się ze smakiem lata. Soczysty, słodki i potrafi zgasić pragnienie, a to dlatego, że w 90% składa się z wody. Jest również niskokaloryczny, więc stanowi bezpieczne źródło węglowodanów dla osób na diecie. Oto kilka cennych informacji na temat arbuzów!

Arbuz: owoc czy warzywo?

Arbuz powszechnie uważany jest za owoc. Jednak to uprawiany jest jako warzywo i ma o wiele więcej wspólnego z dynią niż z owocami. Jest jednak bardzo soczysty i słodki. Stąd w opinii wielu ludzi nadal pozostaje owocem. Arbuzy wykazują szereg drogocennych dla organizmu właściwości, które warto poznać i wpleść do swojej codziennej diety.

Arbuz właściwości

Oprócz tego, że arbuz zawiera w sobie w większości wodę, 10 % tego warzywa składa się z innych, cennych składników. Przede wszystkim arbuz obniża ciśnienie krwi w żyłach i tętnicach. Dzieje się tak dlatego, że obecny w nim jest pigment o nazwie likopen, który zapobiega utlenianiu się cholesterolu. Likopen chroni też naczynia przed powstaniem w nich wolnych rodników. Zmniejsza również ryzyko pojawienia się raka prostaty oraz innych chorób nowotworowych.

Oprócz tego w skórze oraz miąższu arbuza obecna jest cyrulina. Jest to związek chemiczny, który w organizmie zmienia się w L-argininę. Aminokwas ten podobni poziom tlenku azotu, co w rezultacie rozluźnia naczynia krwionośne. Jest to szczególnie ważna właściwość dla sportowców, gdyż proces ten pomaga w budowaniu tkanki mięśniowej. Arbuz wspiera regenerację mięśni po wzmożonym wysiłku oraz poprawia ich wytrzymałość.

Ponadto arbuz to cenne źródło witaminy A i C. Wpływają one na poprawę kondycji skóry oraz zmniejszają ryzyko udaru mózgu. To soczyste warzywo zawiera w sobie również magnez, który odpowiedzialny jest za poprawę elastyczności naczyń krwionośnych i udrożnienie żył. W arbuzie znajdziemy również potas, który pomaga w ochronie przeciw chorobom miażdżycowym oraz zapobiega wystąpieniu zawału serca. Arbuz oczyszcza także organizm z wszelkich toksyn.

Arbuz działa również moczopędnie, dlatego będzie idealnym posiłkiem dla osób z chorobami nerek i układu pokarmowego. Mało kto wie, że arbuz wspomaga także potencję. Zawarte w nim związki aktywne pobudzają krążenie, co przyczynia się do łatwiejszej erekcji u mężczyzn.

arbuz właściwości
arbuz właściwości / unpslash

Ile kalorii ma arbuz?

Arbuz jest niskokaloryczny. W 100 g tego warzywa obecne jest około 30 kcal. Oprócz tego ma jeszcze takie wartości odżywcze jak:

  • węglowodany – około 8 g
  • białko – 0,6 g
  • tłuszcz – 0,15 g
  • cukier – 6,20 g
  • błonnik – 0,40
  • witamina C – 8,10 mg
  • beta-karoten
  • żelazo, wapń, sód, cynk, fosfor, kwas foliowy

Arbuz przeciwwskazania

Mimo, że arbuz jest niskokaloryczny i bardzo zdrowy, posiada on jest jednak wysoki indeks glikemiczny ze względu na obecność dużej ilości cukru i węglowodanów. Nie będzie on więc dobrym wyborem dla cukrzyków. Właściwości arbuza mogą również zaszkodzić osobom z problemami utrzymania moczu oraz z zaburzeniem prawidłowego funkcjonowania nerek. Niemniej jednak arbuz należy do najbezpieczniejszych warzyw, jakie można włączyć do swojej codziennej diety.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *