Dieta sirt [założenia, menu, efekty]

dieta sirt

Dieta sirt może mieć wpływ nie tylko na proces odchudzania, ale również nasze zdrowie. Dotychczasowe badania dowiodły, że przyczynia się do spowolnienia procesów starzenia, a dzięki dezaktywowaniu wolnych rodników zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwory. To nie koniec jej plusów. O tym, dlaczego warto stosować dietę sirt i jakie korzyści dla naszego zdrowia niesie taki sposób odżywiania powiemy w artykule poniżej.

Dieta sirt: co to takiego i na czym polega?

Pierwszą dobrą wiadomością jest to, że w przeciwieństwie do większości diet, podstawą diety sirt są produkty, które należy wprowadzić do menu, a nie te, które musimy wykluczyć. Rezygnujemy jedynie z przetworzonych produktów typu fast food oraz dań instant, a także z białej mąki. Zwiększamy natomiast ilość białek Sir (Silent information regulator), które potocznie nazywa się genem długowieczności i genem szczupłości. Czy słusznie?

W skrócie można powiedzieć, że sirtuiny to białka wytwarzane w organizmach, które mają pozytywny wpływ na zdrowie, długowieczność oraz proces odchudzania. Badając te specyficzne białka naukowcy odkryli, że istnieje grupa produktów, które pobudzają działanie sirtuin i są nazywane aktywatorami sirtuin.  Zalicza się do nich: kapary, kakao, oliwę z oliwek, chili, zieloną herbatę, czerwoną cebulę oraz m.in. orzechy włoskie.

Zobacz też:

Właściwości sirtuin

Właściwości i możliwość zastosowania sirtuin wciąż są badane. Jak dotąd udowodniono, że:

  • spowalniają procesy starzenia;
  • są przeciwutleniaczem;
  • biorą udział w procesach naprawczych materiału genetycznego;
  • pozytywnie wpływają na metabolizm;
  • przyspieszają spalanie tłuszczu;
  • regulują poziom glukozy i insuliny;
  • regulują poziom hormonów tarczycy.

Dieta sirt: założenia i etapy diety

W porównaniu z innymi dietami dieta sirt nie należy do szczególnie restrykcyjnych – dużo więcej produktów włączamy do codziennego menu, niż z niego eliminujemy.

W pierwszych dwóch etapach dieta zakłada znaczne ograniczenie kalorii, ale trwa ono tylko przez kilka dni – czytamy w książce Magdaleny Jarzynki-Jendrzejewskiej oraz Ewy Sypnik-Pogorzelskiej „Jedz i chudnij z dietą sirt”– (…) największe wyzwanie stanowią pierwsze trzy dni, kiedy spożycie kalorii zostaje ograniczone do 1000 kcal, a całodzienne menu składa się z trzech porcji zielonego koktajlu sirtuinowego i jednego stałego posiłku.

W kolejnych kilku dniach wartość energetyczna rośnie do 1500 kcal na dobę. Ponadto w ciągu dnia można wypić dwa koktajle i zjeść dwa stałe dania. Kolejny etap, który przypada na 8-14 dzień diety nie zawiera żadnych restrykcji związanych z kalorycznością – musimy jedynie wypić co najmniej jeden koktajl i zjeść trzy posiłki przygotowane na bazie produktów sirtuinowych. Od 15 dnia naszym zadaniem jest dbanie o to, by jeść trzy posiłki sirtuinowe i 2 przekąski dziennie.

Zobacz też: Odchudzanie bez diety

Koktajl sirtuinowy: przepis

Ważnym elementem jadłospisu podczas diety sirt są koktajle. Z czego należy je przygotowywać? Oto przykładowy przepis na koktajl sirtuinowy z pomarańczą.

Składniki:

  • pomarańcza
  • 5 truskawek
  • szczypta kurkumy
  • 4 orzechy włoskie
  • szczypta słodkiej papryki
  • 4 łodygi selera naciowego
  • 2 garście posiekanej natki pietruszki

Sposób przygotowania:

Wyciśnij sok z selera naciowego i z natki pietruszki
Umyj, obierz i pokrój pomarańczę
Pomarańczę, truskawki, orzechy, kurkumę, paprykę i wyciśnięty sok zblenduj na gładki mus.
Jeśli koktajl będzie zbyt gęsty możesz rozcieńczyć go wodą.


Więcej przepisów i informacji o diecie sirt znajdziesz w książce Magdaleny Jarzynki-Jendrzejewskiej oraz Ewy Sypnik-Pogorzelskiej „Jedz i chudnij z dietą sirt”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *