Ile człowiek wytrzyma bez snu? [skutki braku snu]

ile człowiek wytrzyma bez snu

Nie możesz spać? Cierpisz na bezsenność i zastanawiasz się, ile człowiek wytrzyma bez snu? A może chcesz maksymalnie ograniczyć swój nocny odpoczynek? Ograniczenie ilość przespanych godzin może być niebezpieczne dla organizmu i wydajności mózgu. Sen jest bardzo potrzebny, aby prawidłowo funkcjonować. Poznaj więc kilka cennych informacji!

Ile człowiek wytrzyma bez snu?

Tak naprawdę trudno przetestować, jak długo człowiek może przeżyć bez snu – maksymalnie odnotowano 264 godziny bez snu. Brak efektów snu jest widoczny już po 24 bezsennych godzinach, a co najmniej 6 godzin nieprzerwanego odpoczynku jest niezbędne, aby umysł mógł aktywnie funkcjonować. Jednak nadal zaleca się spanie przez 8 godzin na 24 godziny. Tylko wtedy będziesz mieć energię w dzień. Wiele też zależy od twojego organizmu. Są bowiem ludzie, którzy świetnie się czują po 4 lub 5 godzinach spania. Stwierdzono, że im człowiek jest starszy, tym potrzebuje mniej snu. Jednak jego całkowity brak może prowadzić do wielu przykrych konsekwencji. Bezsenność często towarzyszy też depresji. Jeżeli na nią cierpisz niezwłocznie skontaktuj się z lekarzem.

Po ilu godzinach bez snu człowiek umiera?

Czy bez snu można umrzeć? Tak. Brak snu wpływa ogólnie na cały organizm oraz na prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Już po 24 godzinach bez snu możesz zauważyć problemy z koncentracją lub zawroty głowy. Największe szanse na śmierć ma człowiek, który nie przespał łącznie 48 godzin. Mogą pojawić się u niego halucynacje, napady lękowe, padaczka albo psychoza. Tak naprawdę nie jest znana dokładna przyczyna śmierci bez snu, ale prawdopodobnie dzieje się tak, gdyż organizm jest zbyt zmęczony, by utrzymywać podstawowe i życiodajne funkcje organizmu.

24 godziny bez snu

Większość osób zacznie odczuwać efekt braku snu już po 24 godzinach. Pozostawanie w stanie czuwania przez 24 godziny jest porównywalne z posiadaniem we krwi 0,10 % alkoholu. Brak snu przez 24 godziny może powodować:

  • Napięcie mięśni
  • Wyższe ryzyko wypadku
  • Senność
  • Problemy z koncentracją i pamięcią
  • Zmniejszona koordynacja
  • Utrudniony osąd
  • Problem z pamięcią krótkotrwałą
  • Podwyższony poziom hormonów stresu – kortyzolu i adrenaliny
  • Podwyższony poziom cukru we krwi

Wiele z nich ma miejsce, ponieważ mózg próbuje oszczędzać energię, wchodząc w stan, który lekarze określają jako miejscowy sen. Podczas miejscowego snu, ciało tymczasowo wyłącza neurony w niektórych obszarach mózgu. Osoby, które weszły w miejscowy sen mogą wydawać się w pełni przytomne, ale ich zdolność do wykonywania złożonych zadań znacznie spadnie.

Brak snu zakłóca również naturalny cykl snu i czuwania organizmu, który wpływa na hormony regulujące:

  • Wzrost
  • Apetyt
  • Metabolizm
  • Naprężenie
  • Układ odpornościowy

W niektórych przypadkach było oczywiste, że dana osoba boryka się z problemami z gniewem, zmęczeniem i drżeniem mózgu. Brak snu prowadzi też do zaburzeń odżywiania i spożywania nadmiernej ilości kalorii.

48 godzin bez snu

Efekt braku snu nasila się, im dłużej osoba nie zasypia. Po 48 godzinach bez snu wydajność poznawcza osoby ulegnie pogorszeniu i w tym czasie będzie ona bardzo zmęczona. Mózg zacznie wchodzić w krótkie okresy całkowitej utraty przytomności, znanej również jako mikro sen. Mikro sen pojawia się mimowolnie i może trwać kilka sekund. Osoba może zacząć mieć halucynacje. Może pojawić się również:

  • Depersonalizacja
  • Niepokój
  • Podwyższony poziom stresu
  • Zwiększona drażliwość

Rekord bez snu

Rekord świata bez snu to 264 godziny. Wyznaczył go mężczyzna z San Diego w Kalifornii – Randy Gardner. W styczniu 1964 17-letni Randy nie spał przez 11 dni i 25 minut. Poprzedni rekord osiągnięty przez Toma Roundsa z Honolulu to 260 godzin.

Jak widzisz, nie warto sprawdzać na samym sobie, ile człowiek wytrzyma bez snu. Skutki mogą być naprawdę niebezpieczne! Na tym jednak nie koniec! Okazuje się, że to, jak długo śpimy i w jakiej pozycji może mieć wpływ na… nasze zarobki! Ekspertka i terapeutka ds. snu Christabel Majendie spytała 5 tysięcy Brytyjczyków o ich zwyczaje związane ze snem. W ankiecie, którą przygotowała znalazły się pytania o zarobki, ilość snu oraz pozycję, w jakiej dana osoba śpi. Wyniki jej badań przytacza Focus. Wynika z nich, że osoby, które zarabiają najlepiej, średnio śpią o 22 minuty dłużej niż osoby o niższych dochodach. Przeciętnie jest to 6 godzin 58 minut dla osób lepiej zarabiających.

Słaba jakość snu wiąże się ze zmniejszoną wydajnością w ciągu dnia, także w życiu zawodowym. Podczas snu ważne jest, aby czuć się komfortowo, więc warto zastanowić się nad wyborem materaca i pościeli. Śpijmy też w wygodnej dla siebie pozycji – cytuje Majendie Focus.pl.

Ankietowani, którzy zarabiali najwięcej wskazali, że najchętniej śpią w następujących pozycjach:

  • swobodne spadanie (29 %)
  • żołnierz (23 %)
  • pozycja płodu (21 %)
  • przytulanie poduszki (13 %)
  • myśliciel (9 %)
  • rozgwiazda (2 %)
  • astronom (2 %)
  • kłoda (1 %).

Z kolei słabiej zarabiający ankietowani deklarowali, że podczas snu najbardziej odpowiada im:

  • pozycja płodu (29 %)
  • przytulanie poduszki (24 %)
  • swobodne spadanie (14 %)
  • myśliciel (13 %)
  • żołnierz (10 %)
  • rozgwiazda (5 %)
  • kłoda (3 %)
  • astronom (2 %).

Czy to oznacza, że od dziś masz nastawiać kilka razy w nocy budzić, by sprawdzić, czy śpisz we właściwej pozycji? Oczywiście nie 🙂 Wystarczy jedynie, byś nie dołączyła do grupy bijącej rekordy i sprawdzającej, jak długo człowiek może żyć bez snu. 6-8 godzin to minimum, które zapewni regenerację Twojemu organizmowi. Ważne też, byś zasypiała i wstawała i względnie stałych i niezbyt późnych porach. Tak niewiele wystarczy, by zniwelować napady wilczego głodu i pozwolić ciału i umysłowi pracować pełną parą!

2 replies on “Ile człowiek wytrzyma bez snu? [skutki braku snu]

  1. Potwierdzam! Był taki czas kiedy spałam 4-5 godzin i wydawało mi się, że to wystarczy. Pierwsze olśnienie przyszło, gdy trener personalny powiedział, że nie schudnę, jeśli nie zacznę spać więcej. Teraz śpię średnio 7-8 godzin. Nie tylko czuję się znacznie lepiej. Nie mam też ochoty na słodycze i nie tyję. Ba! Schudłam 8 kilogramów!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *