Ile posiłków dziennie powinno się jeść, żeby schudnąć

ile posiłków dziennie

Ile posiłków dziennie powinno się jeść, by schudnąć? Jeśli interesujesz się zdrowym odżywianiem albo planujesz schudnąć z pewnością wiesz, że regularność i częstotliwość posiłków ma znaczenie.W świecie zdrowego odżywiania utarło się przekonanie, że powinno się jeść często, ale mało. Czy rzeczywiście to działa? Otóż nie do końca to prawda!

Ile posiłków dziennie jeść przy zdrowej diecie?

Wiele osób zastanawiających się nad zmianą trybu odżywiania zastanawia się, czy częstotliwość i ilość posiłków ma znaczenie. Naukowcy do tej pory są sporni w tej kwestii. Po pierwsze częste posiłki stymulują organizm do przemiany materii i dzięki temu trawienie jest lepsze. Jednak spore znaczenie ma przede wszystkim rodzaj spożywanego jedzenia oraz ilość kalorii. No właśnie! Wbrew pozorom to właśnie ilość kalorii odgrywa tutaj największą rolę. Aby schudnąć musisz przyjmować dziennie określoną ilość kalorii, która spowoduje spalanie tkanki tłuszczowej w procesie przemiany materii na energię. Liczy się więc dzienna dawka kalorii zsumowana z całych posiłków. Przykładowo więc – jeśli jesteś na diecie 1800 kalorii, możesz zjeść zarówno 5, jak i 3 posiłki, o ile dzienna dawka kalorii będzie się zgadzać.

Oczywiście rzecz wygląda nieco inaczej dla osób chorujących na cukrzycę. Muszą oni regularnie i dosyć często przyjmować posiłki, aby zapobiec spadkowi glukozy we krwi.

5 posiłków dziennie – co ile godzin?

Niektóre diety odchudzające jak na przykład kopenhaska czy ketogeniczna zakładają spożywanie około 5 posiłków dziennie. Zazwyczaj jest to śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja. Posiłki te należy spożywać co 3 godziny. Tutaj liczy się przede wszystkim wielkość porcji. Dieta tego typu składa się z małych, ale częstych posiłków. Dzięki temu nie odczuwa się głodu, a organizm jest cały czas pobudzony do działania. Oczywiście należy przestrzegać dziennej liczby spożywanych kalorii. Niestety dieta składająca się z 5 posiłków wymaga od nas sporo czasu, gdyż regularności spożywania jedzenia należy pilnować. Nie każda z nas może sobie pozwolić na taką dietę i regularność.

ile posiłków dziennie jeść
ile posiłków dziennie jeść / unsplash

4 posiłki dziennie

Inną opcją jest spożywanie 4 posiłków dziennie. Tutaj zazwyczaj rezygnuje się z podwieczorku w myśl tego, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. W tej diecie śniadanie stanowi 25-30 % dziennej racji pokarmowej, II śniadanie 10 %, obiad 40%, a kolacja 20-25 %. W tym przypadku zaleca się spożywać posiłki co 4 godziny. Kolację należy zjadać nie później niż 30 minut przed snem, ale najlepiej jeść ją na około godzinę lub dwie przed spoczynkiem. Zrezygnowanie z podwieczorku pozwala wieczorem czuć się lżej. To doskonała dieta dla osób cierpiących na wzdęcia lub niestrawność.

3 posiłki dziennie – czy to zdrowo?

Wiele osób z braku czasu i trybu życia decyduje się na spożywanie 3 posiłków dziennie. Niektórzy dietetycy złapaliby się za głowę, ale taka dieta również może być zdrowa. W tym trybie spożywamy śniadanie, obiad i kolację. Bardzo ważne jest ustalenie określonych pór spożywania posiłków. Będą one oczywiście zależeć od naszego indywidualnego cyklu dnia. Ogólne zasady brzmią jednak, że pierwszy posiłek należy zjeść maksymalnie w ciągu godziny po przebudzeniu się. Kolejne posiłki powinno się zjadać w odstępie maksymalnie 5 godzin, a ostatni posiłek jemy na około 2 godziny przed snem. Przykładowo: śniadanie o 8:00, obiad o 14:00, kolacja o 19:00.

Podsumowując, ilość spożywanych posiłków nie ma większego znaczenia, jeśli chodzi o schudnięcie. Liczy się przede wszystkim suma spożytych w ciągu dnia kalorii. Dostosuj więc ilość i częstotliwość posiłków do twojego rozkładu dnia oraz pilnuj, by były zdrowe i zbilansowane!

 

 

One reply on “Ile posiłków dziennie powinno się jeść, żeby schudnąć

  1. Wiecie co, przez lata jadłam 5 posiłków dziennie. U mnie się to totalnie nie sprawdza! Wolę 3 a konkretne! Odkąd zmniejszyłam liczbę posiłków, schudłam. Tak więc dziewczyny: sprawdzajcie na sobie, ile posiłków dziennie jest dla Was najlepsze, bo to bardzo indywidualna sprawa!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *