Jak obliczyć wiek metaboliczny? Przekonaj się, ile masz lat!

wiek metaboliczny

Zastanawiasz się, co to jest wiek metaboliczny? Mówi się, że wiek to tylko liczba. Coś w tym rzeczywiście jest, gdyż właściwie mamy tyle lat, na ile się czujemy. Ten mierzony w latach nie zawsze oddaje stan naszego zdrowia, wyglądu czy samopoczucia. Właśnie dlatego niektórzy ludzie wyglądają młodziej i są w doskonałej formie, mimo wielu lat spędzonych na tym świecie. Prawdę o naszym wieku powie nam wiek metaboliczny organizmu. Chcesz wiedzieć, ile tak naprawdę masz lat?

Wiek metaboliczny – co to jest?

Wiek metaboliczny to nic innego jak określenie liczbowe stanu naszego organizmu. – tłumaczy ekspert z klubów sportowych dla kobiet Mrs.Sporty – Wpływ na niego ma tryb naszego życia, tempo przemiany materii oraz zdolność do regeneracji. W przeciwieństwie do wieku mierzonego w latach, na wiek metaboliczny mamy wpływ. Mimo, że nie bez znaczenia są czynniki genetyczne, wiek metaboliczny możemy zmniejszyć i się „odmłodzić”! Wymaga to jednak systematycznej pracy nad samym sobą. Potrzebna jest przede wszystkim równowaga i odpowiedni styl życia. Musisz zaprzyjaźnić się ze sportem oraz postawić na dobrą dietę. Jeśli to zrobisz, masz szansę obniżyć metaboliczny wiek organizmu.

Pamiętaj też o drugiej stronie medalu: jeśli jesteś otyła, zapominasz o regularnym piciu wody oraz nie przepadasz za aktywnością fizyczną, Twój wiek metaboliczny będzie znacznie wyższy niż ten wynikający z metryki. Dlaczego? Urządzenia używane do analizy składu ciała określają kondycję i zdrowie organizmu na podstawie kilku parametrów. Po pierwsze, gdy jesteśmy młodzi, mamy większą ilość mięśni. Jeśli nie trenujemy, tkanka mięśniowa zmniejsza się o 10% rok do roku! Rośnie natomiast tkanka tłuszczowa – szczególnie ta w okolicy brzucha, która otula narządy wewnętrzne i jest bardzo niebezpieczna dla naszego zdrowia. Wraz z wiekiem obniża się też procent wody w organizmie. Kolejna kwestia: analizatory składu ciała pozwalają na wyliczenie Podstawowej Przemiany Materii. Naukowcy odkryli, że przemiana materii wzrasta do 16-17 roku życia, a potem stopniowo spada. To wiąże się z powyższymi stwierdzeniami: wyższa przemiana materii to więcej spalonych kalorii, a zarazem mniej tkanki tłuszczowej w organizmie oraz niższa całkowita masa ciała. Wniosek: jeśli nie trenujesz i zaniedbujesz swoją dietę, Twój organizm może być starszy nawet o 10-15 lat w stosunku do daty z metryki. A to oznacza zbliżające się wielkimi krokami problemy zdrowotne…

Jak obliczyć wiek metaboliczny?

Jak wspomniałam wiek metaboliczny organizmu oblicza się za pomocą specjalnego analizatora, który bierze pod uwagę kilka czynników. Jednym z nich jest badanie składu ciała. Sprawdzany jest przede wszystkim poziom tkanki tłuszczowej i mięśniowej, zawartości wody w organizmie oraz parametry budowy ciała. Analizator sprawdza również wskaźnik PMR, czyli podstawową przemianę materii. Jest ona energią potrzebną do prawidłowego funkcjonowania organizmu i działania podstawowych procesów życiowych. Najlepszym wynikiem wieku metabolicznego jest liczba zbliżona do naszego wieku metrykalnego. Jeśli jest większa, należy podjąć działania, które ją pomniejszą. Wiek metaboliczny możesz sprawdzić na przykład na urządzeniu zwanym Tanita. Znajdziesz ją w większości nowoczesnych siłowni oraz u dietetyków. Ważne jest, aby dzień przed badaniem nie ćwiczyć. Nie można też jeść na trzy godziny przed wykonaniem analizy. Na przekłamanie wyników wpływa też wypicie zbyt małej, ale też zbyt dużej ilości wody. To wszystko sprawia, że pomiary na Tanicie nigdy nie dają 100% pewności i niosą ryzyko pewnego przekłamania. Pokazują nam jednak ogólną tendencję – jeśli nasz wiek metaboliczny jest niższy niż wynikałoby to z daty urodzenia – powinnyśmy dalej tak trzymać! Ale, gdy waga wskazuje wiek zdecydowanie wykraczający poza to, co wskazuje metryka, czas pomyśleć o swoim zdrowiu!

Czy kalkulator internetowy jest w stanie obliczyć wiek metaboliczny? Niestety nie. Będą to bardzo mało prepozycyjne pomiary. Najlepiej więc udać się do specjalisty, aby być w 100% pewnym, ile nasz organizm ma lat.

Pamiętaj, że nawet osoby o tej samej wadze, mogą mieć inny wiek metaboliczny. Dlaczego? Gdyż BMR zależy od składu ciała, czyli tego ile mamy mięśni, a ile tkanki tłuszczowej. Osoby, które mają więcej mięśni potrzebują więcej energii, dlatego ich wiek organizmu jest niższy.

wiek metaboliczny
Jak obniżyć wiek metaboliczny / unsplash

Jak obniżyć wiek organizmu?

Jeśli wykonałaś pomiary i nie jesteś zadowolona z rezultatu, zawsze możesz spróbować obniżyć wiek metaboliczny swojego organizmu. Musisz jednak stosować się do kilku zasad. Są one bardzo ważne, aby czuć się młodo i być zdrową!

  • Aktywność fizyczna – niezmiernie ważnym czynnikiem mającym wpływ na obniżenie wieku metabolicznego jest systematyczne uprawianie sportu. Ćwiczenia stymulują metabolizm i poprawiają krążenie krwi. Oprócz tego wpływają na redukcję tkanki tłuszczowej i spalanie kalorii. Więcej mięśni to też szybsza przemiana materii nawet wtedy, gdy leżysz na kanapie.
  • Sen – kolejną ważną rzeczą jest sen. Powinien trwać około 8-9 godzin! Dobry sen wpływa na poprawę koncentracji, wpływa na hormony odpowiedzialne za odczuwanie głodu i sytości, przyspiesza przemianę materii oraz wpływa na ogólne samopoczucie.
  • Zadbaj o dietę – musisz odżywać się zdrowo, jeśli chcesz czuć się młodziej. Staraj się dostarczyć organizmowi wszystkich składników odżywczych, których potrzebuje i spożywaj posiłek o regularnych porach.
  • Ogranicz alkohol i rzuć palenie – wszelkie używki bardzo źle wpływają na organizm. Po pierwsze to puste kalorie, które przyczyniają się do tycia. Po drugie alkohol to nic innego, jak trucizna, którą serwujesz swojemu organizmowi. O ile lampka czerwonego wina do obiadu ma pozytywny wpływ na nasz organizm, o tyle większe ilości oraz inne trunki nie niosą dla niego żadnych korzyści.
  • Uśmiechaj się – śmiech to zdrowie – to przysłowie jest prawdziwe. Kiedy jesteśmy szczęśliwi wydzielamy dopaminę i endorfiny, które bardzo pozytywnie na nas wpływają. Motywują do działania. Otaczaj się ukochanymi ludźmi i relaksuj się. To redukuje szkodliwy stres!
  • Chroń skórę przez słońcem – skóra narażona jest na działanie promieni UV, które przyspiesza proces starzenia się oraz wysusza. Szczególnie latem staraj się zabezpieczać skórę ciała i twarzy filtrem. Pamiętaj też o produktach bogatych w antyoksydanty, które naprawiają szkody wyrządzone przez wolne rodniki w naszym organizmie.
  • Ćwicz mózg – kształć się, rozwijaj swoje zainteresowania, czytaj. Rób jak najwięcej czynności, które stymulują mózg. Czy wiesz, że naukowcy udowodnili, że trening ciała przyczynia się do lepszego działania mózgu? Tak więc od dziś ćwicz nie tylko rozwiązując krzyżówki, ale też dbając o aktywność fizyczną.
  • Utrzymuj odpowiednią wagę – dzięki zdrowej diecie i codziennej aktywności fizycznej. Zrezygnuj z przetworzonych produktów i jedź regularnie 4-5 posiłków dziennie. Unikaj też słodyczy, alkoholu i innych używek – to wystarczy, by Twoja waga, a także wiek metaboliczny, pozytywnie Cię zaskoczyły!

Co zwiększa wiek metaboliczny?

Nadwaga, mała ilość tkanki mięśniowej, niewłaściwe nawodnienie organizmu – wszystkie te rzeczy wynikają z braku aktywności oraz niewłaściwej diety. Twój wiek metaboliczny rośnie, gdy sięgasz po takie produkty, jak:

  • słodycze
  • używki
  • przetworzoną żywność (fast foody, dania typu instant)
  • smażone i ciężkie potrawy
  • produkty z dużą zawartością soli i cukru

Sporadyczne sięgnięcie po jedną z tych rzeczy nie jest tragedią. Jednak, gdy Twoja codzienna dieta opiera się na tych produktach, szybko znajdzie to zwoje odzwierciedlenie w wieku biologicznym Twojego organizmu.

Zobacz też:


Źródła:
https://www.wagi-medyczne.pl/pdf/Interpretacja-wynikow-analizator-masy-ciala.pdf

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *