Uważasz, że brzuszki to najlepsze ćwiczenie na brzuch? Jesteś w błędzie!

najlepsze ćwiczenie na brzuch

Najlepsze ćwiczenie na brzuch? Większość z nas jednogłośnie powie, że brzuszki. Do niedawna sama nie wyobrażałam sobie treningu bez różnego rodzaju brzuszków. Tymczasem okazuje się, że nie miałam racji. Dlaczego? Już Wam mówię…

Najlepsze ćwiczenie na brzuch? To nie brzuszki!

Dla większości z nas wizyta na siłowni wygląda podobnie: bieżnia/rowerek/orbitrek, potem chwila zawahania co dalej i na koniec brzuszki. Obowiązkowo brzuszki! To ćwiczenie w kilku odmianach pojawia się też na większości zajęć fitness. Czy to na pewno najlepsze ćwiczenie na brzuch? Gdy po raz pierwszy kilka lat temu trener z klubów sportowych dla kobiet Mrs.Sporty powiedział mi, że nie, ciężko było mi w to uwierzyć. Po trzech latach wiem, że miał rację. Dlaczego? Powodów jest kilka.

1. Robiąc brzuszki angażujemy zbyt mało mięśni

Kaloryfer to dla wielu z nas synonim pięknego wytrenowanego brzucha. Tymczasem to nic innego, jak widoczny pod skórą mięsień prosty brzucha. Warto wiedzieć, że nie jest on jedynym mięśniem tej części ciała! Masz jeszcze mięsień skośny zewnętrzny i wewnętrzny, mięsień poprzeczny brzucha, a także mięśnie piramidowy i czworoboczny lędźwi. Gdy ćwiczysz tylko jeden z tych mięśni ma to wiele wad:

  • nie dbasz o mięśnie głębokie, które zapewniają ładny wygląd;
  • prowadzisz do asymetrii w rozwoju mięśni, przez co zatracają/nawzajem przejmują swoje funkcje;
  • wzmacnianie wybranych mięśni może skutkować złą postawą;
  • narażasz się na kontuzje oraz ból wynikający z wad postawy.

Powiedźmy sobie szczerze: jeśli Twój trening brzucha i tułowia opiera się jedynie na brzuszkach, zaniedbujesz lwią część mięśni brzucha i tułowia ważnych nie tylko dla szczupłego wyglądu, ale również dobrego samopoczucia.

2. Za niskie tętno!

Po zrobieniu 100 brzuszków czujesz się wykończona? Sprawdź jednak swoje tętno. Założę się, że wzrosło maksymalnie do 90 uderzeń/minutę. To zdecydowanie zbyt mało, żebyś zaczęła spalać tłuszcz.

Im wyższe tętno, tym więcej kalorii spalasz, a im więcej kalorii spalasz, tym większej ilości tłuszczu się pozbywasz. – pisze Allison Westfahl w swojej książce „Trening core. Płaski brzuch. Idealna sylwetka”

Kobieta ważąca 72,5 kg w trakcie robienia brzuszków spali zaledwie 195 kcal. Niewiele więcej niż w ciągu godzinnej praktyki jogi i tyle samo, co podczas 20-minutowego joggingu. By spalić kilogram tkanki tłuszczowej musisz poprzez właściwą dietę i trening stworzyć deficyt 7200 kcal. Sama widzisz, że niecałe 200 kcal to kropla w morzu oczekiwań kobiety na diecie.

3. To, że mięśnie pieką, nie znaczy, że tłuszczyk płonie!

Dla większości z nas pieczenie mięśni to dowód na to, że właśnie wykonujemy najlepsze ćwiczenie na brzuch. Nic bardziej błędnego! Pieczenie oznacza to, że właśnie zużyliśmy najszybciej dostępne źródło energii tj. ATP. Teraz musimy albo zwolnić, albo przestać ćwiczyć, albo też wyprodukować więcej ATP.

ćwiczenie na brzuch
elements.envato.com

Jakie jest najlepsze ćwiczenie na brzuch?

Zanim powiemy sobie, jakie jest najlepsze ćwiczenie na brzuch, wróćmy na chwilę do jego budowy. A dokładniej do rodzajów tkanki tłuszczowej, która znajduje się w tej partii ciała.

  • Tłuszcz podskórny – znajduje się tuż pod skórą. To te pieszczotliwie przez nas nazywane „boczki”, „schabiki” itd. Możemy go łatwo zlokalizować i złapać między palce.
  • Tłuszcz trzewny – niewidoczny, a jednak groźny dla naszego zdrowia. W pewnej ilości jest potrzebny, bo otula nasze narządy wewnętrznie. W nadmiarze zwiększa ryzyko wielu chorób w tym raka jelita grubego, cukrzycy typu 2, wysokiego poziomu cholesterolu LDL oraz nadciśnienia. Jego ilość możemy sprawdzić podczas analizy składu ciała lub prościej: dokonując pomiaru obwodu w talii (nie powinien u kobiet przekroczyć 89 cm).

Oba rodzaje tłuszczu wpływają na to, jak wygląda nasz brzuch. A na obydwa rodzaje tłuszczu ma wpływ dieta i trening.

Najlepsze ćwiczenia na brzuch łączy kilka wspólnych cech:

  • podczas treningu powinnaś łączyć ze sobą ćwiczenia kardio przy zachowaniu ok. 70% tętna maksymalnego oraz ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i tułowia.
  • trening kardio (pływanie, bieganie, jazda na rowerze) to długotrwały wysiłek tlenowy, podczas którego organizm czerpie energię ze zgromadzonej (również na brzuchu!) tkanki tłuszczowej. A ty chudniesz…
  • ćwiczenia angażujące mięśnie tułowia i brzucha zarysowują mięśnie oraz wysmuklają je. Dzięki nim po zniknięciu tłuszczyku zobaczymy ładnie wyrzeźbione ciało.
  • kluczem do szybkiego spalania tłuszczu jest wybór ćwiczeń, które pozwalają spalić jak najwięcej kalorii;
  • tłuszcz trzewny bardzo dobrze reaguje na trening interwałowy czyli o zmiennej intensywności.

Jak już wspomniałam trening to jedno, ale nie mniej ważna jest dieta. Na początek zrezygnuj z węglowodanów prostych i zastąp je złożonymi. Pozwól też swojemu układowi pokarmowemu odpocząć: jedz 4-5 posiłków dziennie i nie podjadaj między nimi. Zachowaj też długą przerwę nocną. Różnicę w wyglądzie swojego brzucha powinnaś zobaczyć już pod miesiącu.

Zobacz też:


Na podstawie książki:
„Trening core. Płaski brzuch. Idealna sylwetka” Allison Westfahl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *