Wielki Mur Chiński

Wielki Mur Chiński. Mutianyu w dystrykcie Huairou

Opublikowany Autor RedakcjaDodaj komentarz

Z centrum Pekinu do Wielkiego Muru Chińskiego jest zaledwie 70 km! Żal byłoby nie wykorzystać przesiadki w Chinach jako okazji do zobaczenia jednego z 7 cudów świata! Mutianyu to jedno z niewielu miejsc udostępnionych turystom. Jak tam dojechać?

Lotnisko w Pekinie a Wielki Mur

Pekin (chiń. 北京, pinyin: Běijīng; [peɪ˨˩ ͡tɕiŋ˥] i) to stolica Chińskiej Republiki Ludowej oraz jedno z czterech miast wydzielonych, podlegające bezpośrednio władzom kraju. Od północy, zachodu i południa graniczy z prowincją Hebei, a od wschodu z miastem wydzielonym Tiencin. Pekin jest drugim, po Szanghaju, miastem Chińskiej Republiki Ludowej pod względem liczby ludności. Miasto wydzielone o powierzchni 16 411 km² liczyło w 2015 roku ok. 21,7 mln mieszkańców. Stąd (z lotniska) jest jedynie 60 kilometrów samochodem do Chińskiego Muru, zwanego w Chinach Wielkim Murem.

Wielki Mur Chiński

Wielki Mur Chiński (chiń. upr. 万里长城; chiń. trad. 萬里長城; pinyin: Wànlǐ Chángchéng) – to zbiorcza nazwa systemów obronnych składających się z zapór naturalnych, sieci fortów i wież obserwacyjnych oraz (w najbardziej strategicznych miejscach) murów obronnych z ubitej ziemi, murowanych lub kamiennych, osłaniających północne Chiny przed najazdami ludów z Wielkiego Stepu. Tradycyjnie przyjmuje się, że Wielki Mur rozciągał się od Shanhaiguan (nad zatoką Liaodong) do Jiayuguan w górach Nan Shan na długości ok. 2400 km. Nazywany jest też „Murem 10 000 Li” (10 000 nie powinno być tutaj traktowane dosłownie i oznacza raczej „nieskończoną długość” muru). W 1987 roku został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO, a 7 lipca 2007 ogłoszono go jednym z siedmiu nowych cudów świata.

Dostępne informacje, według których łączna długość budowli ma wynosić 8851,8 km i składać się odpowiednio z 6259,6 km – murów wzniesionych ludzką ręką, 2232,5 km – barier naturalnych, takie jak rzeki i wzgórza i 359,7 km rowu, pochodzą najprawdopodobniej z doniesienia China Daily. Należy je uznać za wyniki pomiaru całego systemu fortyfikacji, a nie za pomiar długości „muru”, gdyż ten, w postaci jednolitej konstrukcji nigdy nie istniał. Umocnienia w różnych epokach wznoszono w różnych miejscach, w zależności od bieżącej sytuacji politycznej; warunki naturalne powodowały, że część z nich budowano w tych samych, kluczowych punktach (np. na przełęczach górskich).

Lotnisko w Pekinie

W pierwszej części naszej podróży do Sydney, podczas „przesiadki” w Pekinie, to właśnie Wielki Mur był naszym celem podróży. Nie powiem, miałem odrobinę stresu, jak to nam będzie w Chinach. Wyrobienie wizy na lotnisku i kontrola paszportowa w zasadzie bez problemów. Pierwszą czynnością po przylocie było zeskanowanie odcisków palców (w automacie, który pierwszy raz w życiu widziałem na oczy). Następnie przeszliśmy do kolejki ludzi, prowadzącej do
stanowiska gdzie można było otrzymać 24 godzinną wizę. Stojąc w kolejce, wypełniliśmy „niebieskie karteczki” i „po chwili” (w sumie to trwało pewnie ponad godzinę) otrzymaliśmy wizy. Odprawa paszportowa i znacznie większe kolejki. W sumie po dwóch godzinach na lotnisku jesteśmy w Chinach. W Chinach! Czy to nie brzmi abstrakcyjnie? Chińskie lotnisko, chińska kawa. Mojego samopoczucia nie burzy nawet fakt, że z jakiegoś powodu bankomat nie chce wymienić kasy, a karta Revolut nie obsługuje juanów. Ale od czego są zapasowe USD wzięte na czarną godzinę?

Wielki Mur Chiński: Jak dojechać?

Chwilę pokręciliśmy się po budynku lotniska, oddaliśmy bagaż do przechowalni. Zgodnie z tym, co przeczytałem wcześniej w Polsce w internecie, koło nas pojawił się Gość, który za 900 juanów zaoferował zawiezienie nas na Wielki Mur. Potargowałem i stanęło na 700 juanach. Po drodze kwota – nie wiadomo czemu – urosła do 750 by po końcowym rozliczeniu okazało się, że zapłaciłem 790.

Przez całą drogę pocieszałem się w myślach, że w Chinach jest najmniejsza na świecie przestępczość i nasz przewodnik nas nie zamorduje. Pojechaliśmy w jedno z pięciu miejsc w pobliżu Pekinu komercyjnie udostępnionego turystom. Było to Mutianyu.

Mutianyu to część Wielkiego Muru, którą zaczęto budować w VI wieku n.e., a ostateczny kształt nadano jej w 1569 roku. Ta część muru jest zlokalizowana ok. 70 km od centrum Pekinu, co czyni ją doskonałym miejscem do odwiedzenia podczas przesiadki na lotnisku w Pekinie. Podróż z lotniska trwa zaledwie około 2 godzin. Wysokość muru w tym miejscu waha się pomiędzy 7 a 8,5 metra, zaś szerokość na górze wynosi 4-5 metrów. Chcąc dostać się na górę mamy kilka możliwości. Pierwszą z nich jest pokonanie ponad 4 tys. schodków. Odwiedzający mogą też skorzystać z mniej męczącej drogi, jaką jest wyciąg krzesełkowi i drugi – z gondolami. Chcąc zejść z Wielkiego Muru można skorzystać ze specjalnego toru saneczkowego.

Mimo przewagi elementów wyłącznie komercyjnych, można było sobie wyrobić wyobrażenie o rozmachu i niesamowitości budowli. No i ze zdziwieniem spostrzegliśmy, że większość turystów to Chińczycy, a nie obcokrajowcy. Za krótko byliśmy i za mało widzieliśmy abym mógł formułować jakieś opinie o Chinach. Na pewno widoczny gołym okiem smog w Pekinie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *