Zerówka w szkole, czy przedszkolu – co będzie lepsze dla Twojego dziecka?

Każdego roku, rodzice sześciolatków stają przed trudnym wyborem – zerówka w szkole czy przedszkolu? Z pewnością na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi z rozwiązaniem, które sprawdzi się u każdego. Podejmując decyzję, należy więc dokładnie rozważyć obie opcje, aby znaleźć, najlepsze dla samego malucha, wyjście z sytuacji.

Pierwszą i najważniejszą różnicą w obu placówkach jest już samo dostosowanie jej do młodszych dzieci. Szkoła, mimo odpowiedniego przygotowania samych klas, pozostaje szkołą – budynkiem dedykowanym dzieciom starszym, co skutkuje także mniejszą swobodą w poruszaniu się maluchów. Przedszkole natomiast jest w pełni dostosowane do potrzeb podopiecznych w tym wieku – komentuje Anna Osiecka, Dyrektor Regionalny dwujęzycznych przedszkoli KIDS&Co.

Program edukacyjny

Warto zaznaczyć, że program edukacyjny dla dzieci z zerówek jest taki sam dla wszystkich – niezależnie od tego, czy chodzą do przedszkola, czy do szkoły. Różny natomiast jest sposób jego realizacji.

W przedszkolach program zajęć jest zdecydowanie bardziej urozmaicony. Dziecko realizujące program zerówki ma dostosowany szereg zajęć dodatkowych, jak wycieczki, spotkania z ciekawymi ludźmi, zajęcia manualne przeplatane z zajęciami ruchowymi, które pozwalają rozwijać się maluchowi zgodnie z jego potrzebami. W szkołach natomiast często nie ma możliwości urozmaicenia dnia o zajęcia dodatkowe. Co jest również istotne i charakterystyczne dla naszych placówek, program jest niezmiennie prowadzony w trybie bilingwalnym. Dziecko ma więc stały kontakt z językiem obcym – mówi Anna Osiecka.

Często jednak rodzice decydują się na szkolną zerówkę ze względu na ułatwiony proces rekrutacji do pierwszej klasy – szczególnie jeśli chodzi o kontynuowanie edukacji dziecka w prywatnej placówce szkolnej. Warto więc pamiętać, że na decyzję wpływa wiele czynników, więc nie powinna być ona podjęta pod wpływem chwili, czy na wzór innych rodziców.

Gotowość emocjonalna

Często słyszy się o emocjonalnym nieprzygotowaniu dziecka do przejścia do zerówki. Trzeba jednak pamiętać, że nie jest tutaj kluczowy sam nowy etap edukacji, a zmiana, która się często za tym kryje.

Należy podkreślić, że jest to kwestia indywidualna dla każdego dziecka. Z założenia maluch jest emocjonalnie gotowy do przejścia do zerówki. Pozostaje jedynie kwestia zmiany otoczenia. Dla jednego dziecka pożegnanie się z etapem przedszkolnym i przejście do szkoły, gdzie panują inne zasady, jest styczność ze starszymi dziećmi, będzie atrakcyjna. Natomiast dla drugiego, które nie jest odważne, czy przebojowe taka sytuacja może wywołać poczucie strachu. Niezwykle ważna jest więc obserwacja dziecka, rozmowa, a także konsultacja dalszej drogi z przedszkolnym wychowawcą – radzi Anna Osiecka, Dyrektor Regionalny dwujęzycznych przedszkoli KIDS&Co.

Zdarza się także, że rodzice decydują się na przeniesienie malucha do zerówki w szkole, aby zdążył się przyzwyczaić do nowego miejsca, zanim rozpocznie się już typowa edukacja szkolna. Warto jednak pamiętać, że również w przedszkolu dziecko przygotowywane jest do nadchodzącej zmiany – odbywają się wycieczki do szkół, do przedszkoli przychodzą uczniowie pierwszych klas, którzy opowiadają o tym, jak jest w szkole, pokazują swoje piórniki, czy tornistry. Takie działania mają za zadanie zaciekawić maluchy i zniwelować strach towarzyszący zmianie, która i tak nastąpi.


Źródło: materiały prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *