kobiecy.pl

Zwroty i reklamacja – zasady, które musisz znać!

zasady zwrotów i reklamacji

elements.envato.com

Zwroty i reklamacje to wcale nie taka trudna sprawa. Wystarczy, że poznasz kilka ważnych zasad. Zobacz i poznaj swoje prawa!

Zwroty i reklamacja – masz do tego prawo!

Kupiłeś/łaś właśnie jakiś przedmiot i okazało się, że jest popsuty albo całkowicie nie spełnia Twoich oczekiwań? Zastanawiasz się, co teraz zrobić, aby odzyskać pieniądze? Wiedz, że masz prawo do zwrotu lub reklamacji, ale tylko pod pewnymi warunkami. Dla wszystkich Was, którzy mają z tym problem przygotowaliśmy listę zasad, które musisz znać, aby zwroty i reklamacje nie były już dla Ciebie tajemnicą. Nie daj się oszukać i poznaj swoje prawa konsumenta.

Zwroty i reklamacje – kiedy możemy ich żądać

Ze zwrotami i reklamacjami zakupionego towaru bywa różnie. Po pierwsze trzeba rozróżnić zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym i internetowym. Sprzedawca w sklepie stacjonarnym, szczególnie w prywatnych sklepach, nie ma obowiązku przyjęcia z powrotem towaru, który nie jest uszkodzony i po prostu nie podoba się klientowi. Wszystko zależy tutaj od dobrej woli sprzedawcy. Sprawa ma się oczywiście inaczej, gdy towar okazuje się być uszkodzony lub niezgodny z zapewnieniem sprzedawcy lub reklamy. Wtedy możemy powołać się na rękojmię lub gwarancję, o czym będzie mowa później. Na ich podstawie mamy prawo do zwrotu, wymiany lub naprawy wadliwego towaru.

Jeśli jednak zakupiliśmy towar przez internet, to zawsze mamy prawo do jego zwrotu w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Zwracany towar, który był zakupiony przez internet nie musi być uszkodzony. W tym przypadku konsument po prostu ma prawo zwrotu bez względu na okoliczności. Najprostszym przykładem są tutaj odzieżowe sklepy online, które posiadają w swoim regulaminie właśnie takie prawo do zwrotu zakupionych ubrań.

Sprawdź:

Rękojmia a gwarancja – jak z nich skorzystać i jaka jest różnica

Zapewne nie raz słyszałeś/łaś o prawie konsumenta w postaci rękojmi, czyli uprawnienia konsumenta wynikające z niezgodności towaru z umową, oraz o gwarancji jakości. Otóż nie oznaczają one tego samego.

Podstawowa różnica miedzy tymi dwoma uprawnieniami jest taka, że rękojmia dotyczy tylko sprzedawcy, a nie producenta danego towaru. To sprzedawca ponosi odpowiedzialność za sprzedawany towar, zaś kupujący ma obowiązek udowodnienia, że zakupiony towar jest uszkodzony, czyli niezgodny z warunkami zawartej umowy sprzedaży. Oznacza to, że jeżeli zakupisz towar, który w swoim opisie nie posiadał informacji o możliwych wadach, to w ciągu 2 lat masz prawo do jego zwrotu jeśli w tym czasie towar ujawni wadę. Wtedy w ciągu 14 dni sprzedawca musi ustosunkować się do Twojego żądania. Jeśli nie będzie w stanie wykazać, że wada została wyrządzona przez konsumenta, to musi zaproponować rozwiązanie w postaci bezpłatnej naprawy (na koszt sprzedawcy) lub wymiany towaru na nowy. Jeśli naprawa lub wymiana jest niemożliwa, to sprzedawca ma obowiązek zwrotu pieniędzy lub (za zgodą konsumenta) wymiany towaru na inny towar w tej samej cenie.

Gwarancja zaś to dobrowolne oświadczenie producenta lub sprzedawcy zapewniające o jakości produktu. Gwarant (producent) poprzez wydanie dokumentu gwarancji przyjmuje odpowiedzialność za sprzedawaną rzecz, czyli za jej funkcjonalność, wygląd i trwałość. Producent sam określa okres gwarancji (mogą to być np. 2 lata). Oznacza to, że jeżeli w ciągu dwóch lat ujawni się jakaś wada zakupionego towaru, to masz prawo żądać jej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Z momentem otrzymania naprawionego lub wymienionego produktu okres gwarancji biegnie od nowa, czyli np. znów 2 lata. Ponadto gwarancja nie włącza także prawa rękojmi, czyli, że po okresie gwarancji nadal mamy prawo do reklamacji produktu.

Ważną rzeczą i różnicą jest także to, że decydując się na skorzystanie gwarancji nie mamy możliwości odstąpienia od umowy, czyli sprzedawca lub producent nie może zwrócić pieniędzy za zakupiony towar. Korzystając z rękojmi otrzymujemy również prawo do zwrotu pieniędzy, ale tylko wtedy, gdy brak innych możliwości zaspokojenia potrzeb klienta związanych z towarem.

Zwroty towarów zakupionych przez internet

Jak już wspomnieliśmy najłatwiej jest zwrócić produkty zakupione przez internet. Bardzo prostą politykę zwrotu ma na przykład Allegro. W opisie praw konsumenta znajdziemy szczegółowo opisaną instrukcję zwrotu, reklamacji i gwarancji. W każdym razie w ciągu 14 dni mamy prawo do zwrotu. Wystarczy tylko powiadomić o tym sprzedawcę i ustalić szczegóły. W razie braku odpowiedzi od sprzedawcy możemy skontaktować się z działem obsługi klienta Allegro.

Podobnie jest na przykład jeśli chodzi o internetowy sklep odzieżowy Zalando.pl. Daje nam on 100-dniowe prawo do zwrotu nieużywanego towaru posiadającego metki. Zakupione ubranie czy buty możemy na spokojnie przymierzyć w domu i jeśli coś będzie nie tak, to bez podawania przyczyny mamy prawo bezpłatnie zwrócić towar. Wystarczy tylko wypełnić na stronie formularz zwrotu i postępować zgodnie ze wskazówkami.

Poniżej znajdziesz jeszcze filmik, w którym przedstawione jest, jak krok po kroku zwrócić towar zakupiony przez internet:

Jak widzisz warto znać swoje prawa konsumenta, aby zwroty i reklamacje nie były już dla Ciebie zagadką. Nie bój się więc alarmować sprzedawców o wadliwych towarach, gdyż jest to Twoje prawo, ale także i obowiązek. Zwroty towarów pomogą ulepszyć oferty wielu sklepów, a także przyczynią się do zwiększenia lojalności sprzedawców wobec klienta. Warto o to zawalczyć!

Uwaga. Ten artykuł został przez nas napisany na poziomie naszej znajomości prawa. Nie jesteśmy jednak prawnikami a przepisy prawa cały czas się zmieniają i nie możemy odpowiadać za jego 100% poprawność. Polecamy śledzić zmiany w przepisach prawa a w razie wątpliwości, problemów i zapytań odzwiedzać strony UOKiKu pod tym adresem: https://uokik.gov.pl/rzecznicy.php.

 

Exit mobile version