Ile wody powinniśmy pić dziennie?

Ciało człowieka składa się w 60% z wody. Wpływa więc ona na nasze życie i zdrowie. To właśnie dzięki niej zachodzi wiele procesów biochemicznych. Wspiera pracę nerek, płuc, śledziony, serca, żołądka i jelit. Ile wody powinniśmy pić dziennie? Jak obliczyć zapotrzebowanie na wodę? Sprawdźmy!

Ile wody powinniśmy pić?

Woda jest niezbędna do większości procesów w organizmie. Bez niej substancje odżywcze nie dotarłyby do poszczególnych komórek. Ale też produkty przemiany materii i toksyny nie zostałyby usunięe z organizmu wraz z moczem. Woda poprzez procesy konwekcji, przewodnictwa oraz parowania przyczynia się do regulowania temperatury naszego ciała. Zabezpiecza i nawilża przestrzenie międzykomórkowe. I tak wyliczać można by długo, choć wszystko można ująć w jednym prostym zdaniu: bez wody nie ma życia. I choć jej rola jest ogromna, większość z nas zapomina o regularnym sięganiu po wodę. Ile wody dziennie pić?

Dzięki wodzie nasz organizm może prawidłowo funkcjonować. Co to dla nas znaczy? Że mamy energię, możemy się skoncentrować, znaleźć w sobie siłę do pokonywania codziennych wyzwań. Wydaje się proste, aż za proste… Ale tak właśnie jest! Zrób test i pij przez 5 dni naturalną wodę mineralną, na przykład Nałęczowiankę – 2 litrowe butelki dziennie. Obserwuj, jak się wtedy będziesz czuć. Czy będzie Ci się lepiej myśleć, jakby „bez mgły”? Czy będzie Ci łatwiej wstawać? Jakie będziesz mieć samopoczucie? Jak będzie wyglądać Twoja skóra, czy zmniejszą się na przykład oznaki wysuszenia, tak częste w okresie jesienno-zimowym? Warto zrobić taki mały eksperyment – mówi Agata Ziemnicka, dietetyk i psycholog, promująca akceptację siebie i świadome żywienie bez stresu.

Pierwszym objawem odwodnienia jest to, że chce nam się pić. By do tego nie dopuszczać, wodę powinniśmy pić przez cały dzień małymi łyczkami. Jak obliczyć dzienne zapotrzebowanie na wodę? Możesz skorzystać z jednego z poniższych wzorów.

Jak obliczyć zapotrzebowanie na wodę?

Na zapotrzebowanie dzienne na wodę wpływają warunki środowiskowe i aktywność fizyczna. Minimalne zapotrzebowanie wynosi 1,5 l na dobę i może się wahać do ponad 3 litrów.

Warto tutaj skorzystać z poniższego wzoru: 30 ml wody/1 kg masy ciała. Jeśli ważysz 75 kg, powinieneś dostarczać do organizmu około 2,25 l wody. Dzięki temu unikniesz niebezpiecznego odwodnienia, które objawia się:

  • bólem i zawrotami głowy,
  • zaburzeniem świadomości,
  • przyspieszoną akcją serca,
  • osłabieniem,
  • zaparciami.

O odwodnieniu mogą również świadczyć zaburzenia widzenia, utrata elastyczności skóry, czy zapadnięte oczy.

Co ważne: w przeliczeniu na jednostkę ciała, mężczyźni muszą pić więcej wody niż kobiety. Warto bowiem pamiętać, że zawartość tkanki tłuszczowej u pań jest wyższa niż u panów.

Ile pić wody?

Istnieje jeszcze jeden wzór, który pozwala określić, ile wody pić dziennie. 1 ml wody dzielimy przez 1 kcal wartości energetycznej diety. Jeśli Twoja dieta liczy 2500 kalorii, musisz pić codziennie 2,5 l wody. Pamiętaj, że zapotrzebowanie na wodę obejmuje nie tylko wodę mineralną, lecz także wodę zawartą w napojach, zupach, owocach, warzywach i innych produktach spożywczych.

Jeśli nie wiesz, jak obliczyć zapotrzebowanie na wodę, możesz też skorzystać z pomocy dietetyka. Chcesz właściwie nawodnić na organizm? W takim musisz znać swoje zapotrzebowanie na wodę. Normę należy określić, biorąc pod uwagę takie czynniki jak:

  • wiek,
  • płeć,
  • stan zdrowia,
  • aktywność fizyczną,
  • stan fizjologiczny,
  • warunki atmosferyczne (temperatura i wilgotność)
  • dietę.

Zastanawiasz się, ile wody pić? Jednym z ważnych kryteriów jest wiek. Sprawdź, jak kształtuje się dzienne zapotrzebowanie na wodę, biorąc pod uwagę ten czynnik.

Wiek Zalecane spożycie wody (ml/kg masy ciała/dzień)
Niemowlęta (0-6 miesięcy)  125-150
Dzieci 1-6 lat   90-100
7-10 lat  50-85
11-18 lat     40-50
Dorośli   30-35

Jaka woda jest najlepsza do picia?

Codziennie pijesz słodkie napoje gazowane, kawę i herbatę? Jeśli tak, zrezygnuj z nich i sięgnij po wodę. Zaspokaja uczucie głodu i sprzyja odchudzaniu. Przyspiesza też tempo metabolizmu. Chroni również przed retencją, czyli zatrzymywaniem wody w organizmie. Objawia się ona obrzękami rąk i nóg oraz nasilonymi objawami PMS (zespół napięcia przedmiesiączkowego).

Zastanawiasz się, jaka woda najlepsza? Przede wszystkim zwróć uwagę na jej skład mineralny. Woda mineralna może uzupełnić niedobory mikroelementów spowodowane nieprawidłową dietą lub chorobą. Może zawierać wapń, selen, potas, żelazo i magnez. Ważnym składnikiem jest również sód, który reguluje równowagę elektrolityczną. Chroni też odwodnieniem organizmu i wpływa na gospodarkę wodną. Dodatkowo wspomaga proces trawienia i zapobiega nadciśnieniu tętniczemu. Najbezpieczniej jest sięgać po wody średniozmineralizowane. Wody wysokozmineralizowane są odpowiednie m.in. dla sportowców i osób wykonujących ciężką pracę fizyczną.

Na sklepowych półkach dostępnych jest wiele różnych wód. Wybierając dla siebie wodę do codziennego picia, warto zwrócić uwagę na jej pochodzenie i skład mineralny – mówi Agata Ziemnicka – I tak na przykład widząc napis „naturalna woda mineralna”, możemy być pewni, że to woda podziemna, butelkowana w taki sposób, by zachować jej właściwości i pierwotną czystość pod każdym względem. Taką wodą jest Nałęczowianka, pochodząca ze słynącego z uzdrowiskowego mikroklimatu Nałęczowa.

Zwróć też uwagę na wodorowęglany, które alkalizują kwasy żołądkowe i przynoszą ulgę osobom cierpiącym na nadkwasotę. Wpływają również pozytywnie na poziom glukozy i działanie insuliny. Jeśli cierpisz na niedokwasotę, wystrzegaj się wody zawierającej powyżej 600 mg/l wodorowęglanów. Jeżeli jesteś zdrowy unikaj wód o zawartości wodorowęglanów powyżej 1000 mg/l, mogą bowiem zaburzyć proces trawienny.

Zobacz też:


Źródła:
U.L.Kwiatek „Płyny są ważne” [w:] Nasze Zdrowie
D.Wydro „Woda- eliksir zdrowia i życia i… do zjedzenia” [w:] Medycyna Przeciwstarzeniowa
J. Czarkowska „Zdrowy styl życia”
A. Karowicz-Bilińska „Woda i jej znaczenie dla organizmu kobiety”
K. Bandoła, K. Bandoła, M. Janiszewska, K. Pawlikowska-Łagód, E. Zabłocka „Rola wody mineralnej w profilaktyce chorób”
www.mp.pl/pacjent/dieta/aktualnosci/122222,pijemy-wciaz-za-malo
www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/107898,jaka-wode-pic
www.kreatorzdrowia.com/zapotrzebowanie-na-wode
www.akademiadietetyki.pl/dietetyka/rola-wody-w-organizmie-ile-nalezy-pic

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *