Tętno spoczynkowe: Co to jest i dlaczego warto je obliczyć?

Tętno spoczynkowe

Tętno w trakcie wysiłku czy spoczynkowe?  Które jest ważniejsze? Tętno, inaczej mówiąc puls, często sprawdzane jest podczas ćwiczeń. Świadczy o kondycji i stanie zdrowia. Mierzymy je w oparciu o przeliczenie liczby drgań tętniczy w trakcie minuty. Odzwierciedla ono częstotliwość skurczów serca. Pomiaru takiego możemy dokonać za pomocą ucisku żył na nadgarstku albo przy pomocy sprzętu elektronicznego jak ciśnieniomierz czy pulsometr. Jednak o naszej formie mówi nie tyle tętno w trakcie wysiłku, co bardziej tętno spoczynkowe. Dlaczego?

Tętno spoczynkowe: co to takiego?

Tętno spoczynkowe to puls mierzony zaraz po przebudzeniu. Serce dorosłego człowieka bije około 60-70 uderzeń na minutę. W trakcie całego życia jest w stanie wykonać 3 miliardy uderzeń. Właśnie dlatego według naukowców – im niższe mamy tętno spoczynkowe, tym nasza forma jest lepsza oraz mamy szansę na dłuższe życie. Mniejsza ilość uderzeń serca zmniejsza ryzyko udaru mózgu lub zawału. Czy mamy wpływ na zmniejszenie tętna spoczynkowego? Okazuje się, że tak!

Prawidłowe tętno spoczynkowe: normy

Norma tętna w spoczynku zależy przede wszystkim od wieku lub stanu zdrowia. Prawidłowe normy tętna spoczynkowego wyglądają tak:

  • niemowlę – 130 uderzeń/min
  • dziecko – 100 uderzeń/min
  • nastolatek – 85 uderzeń/min
  • dorosły – 70 uderzeń/min
  • osoba w podeszłym wieku – 60 uderzeń/min

Osoby wytrenowane i aktywne fizycznie mogą osiągnąć tętno oscylujące nawet w okolicy 40 uderzeń na minutę. To tylko potwierdza, że regularny trening pomaga w jego obniżeniu.

Jak obliczyć tętno spoczynkowe?

Ten rodzaj tętna należy mierzyć w spoczynku zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Jak obliczyć tętno spoczynkowe? Najlepiej robić to rano zaraz po przebudzeniu. Wystarczy wziąć telefon lub stoper i odmierzyć 10 sekund. W ich trakcie należy przyłożyć dwa palce do żył na nadgarstku lub do tętnicy szyjnej i policzyć uderzenia. Otrzymaną ilość uderzeń mnożymy następnie przez 6. W ten sposób otrzymasz wartość swojego tętna w stanie spoczynkowym. Swój wynik porównaj z normą. Wysokie tętno spoczynkowe może wskazywać na wiele chorób. Niskie oznacza, że masz dobrą kondycję. 

Tętno w spoczynku należy mierzyć przynajmniej raz w tygodniu. Dotyczy to szczególnie osób, które regularnie ćwiczą. Dzięki temu będziesz mogła na bieżąco sprawdzać swoją kondycję. Pamiętaj, że sportowcy mają zazwyczaj niższe tętno. Dzieję się tak, gdyż najprościej mówiąc serce aktywnego fizycznie człowieka nie musi się bardzo napracować, aby przepompować odpowiednią ilość krwi. Regularne mierzenie tętna pokaże ci również twoje postępy w walce o poprawę kondycji fizycznej oraz zaalarmuje o jej pogorszeniu. Jeśli jesteś przetrenowana – puls rano będzie wyższy niż zazwyczaj. Gdy twoje tętno przekracza 80 uderzeń na minutę, rośnie ryzyko pojawienia się chorób sercowych i tętniczych. Warto więc je monitorować.

jak obliczyć tętno spoczynkowe
Tętno spoczynkowe / unsplash

Wysokie tętno spoczynkowe – przyczyny

Jeśli odkryłaś, że twoje tętno po zmierzeniu w stanie spoczynku jest za wysokie, może się to wiązać z kilkoma przyczynami:

  • za mało aktywności fizycznej
  • używki typu alkohol, papierosy
  • anemia
  • podwyższony poziom stresu
  • nadczynność tarczycy
  • stany nerwicowe
  • niewydolność układu oddechowego
  • nadciśnienie

Jak obniżyć tętno spoczynkowe?

Prawidłowy puls świadczy o zdrowym trybie życia. Jeśli masz podwyższone tętno, musisz zadbać o swoją dietę oraz wysiłek fizyczny. Powinnaś ograniczyć siedzący tryb życia i starać się regularnie ćwiczyć. Biegaj, chodź na siłownię albo na fitness. Ruszaj się też na co dzień – wbrew pozorom to, czy wybierasz schody czy windę ma ogromny wpływ na Twoje zdrowie. Takie drobne wybory sprawiają, że jesteś w stanie przejść zalecane przez lekarzy 10 tysięcy kroków dziennie, co pozytywnie wpływa na Twoją kondycję.

Wysoki puls może być następstwem stresu. By szybko go obniżyć wypij szklankę zimnej wody i otwórz okno albo wyjść na dwór, żeby się ochłodzić.

Niskie tętno spoczynkowe

Niskie tętno po wstaniu z łóżka jest charakterystyczne dla sportowców i osób dobrze wytrenowanych – w ich przypadku zazwyczaj nie świadczy o nieprawidłowościach lub złym stanie zdrowia. Zbyt niskie tętno spoczynkowe może być jednak niebezpieczne. Jeżeli nie ćwiczysz a zaobserwowałaś u siebie tętno poniżej 60 uderzeń, może to oznaczać wady w budowie serca, choroby metaboliczne albo nasilone tętno śródczaszkowe. Koniecznie skonsultuj się z lekarzem!

Zobacz też:

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *