Uzależnienie od słodyczy: objawy i jak je pokonać

uzależnienie od słodyczy

Większość ludzi kocha słodycze, ale niektórzy aż do przesady. Uzależnienie od słodyczy to poważny problem, który nie tylko prowadzi do otyłości, ale staje się także przyczyną wielu chorób. Skąd wiedzieć, czy jesteś uzależniona i jak z tym walczyć?

Uzależnienie od słodyczy: objawy

To, że od czasu do czasu pozwalasz sobie na coś słodkiego albo jesz kilka cukierków czy ciasteczko dziennie, nie oznacza, że jesteś uzależniona. Słodkości nie trzeba całkowicie eliminować z diety, ale należy zachowywać umiar. Jak więc rozpoznać uzależnienie? Oto objawy, które powinny cię zaniepokoić!

Słodkiego nigdy dość

Kiedy do zaspokojenia głodu potrzeba ci coraz więcej cukru, uzależnienie jest w pełnym rozkwicie. Potrzeba większej ilości cukru w celu zaspokojenia głodu jest wyraźną oznaką uzależnienia od cukru, ponieważ tolerancja organizmu na słodycze rośnie z czasem. Niestety, po epizodzie objadania się słodyczami następuje spadek poziomu cukru we krwi, co powoduje ponową chęć sięgnięcia po coś słodkiego. Popadasz w tak zwane błędne koło.

Cukier na uspokojenie

Podczas gdy niektórzy palą papierosa, gdy są zestresowani, inni chwytają pączka lub jakiś batonik, aby polegać na „dobrym” działaniu cukru. Najwyraźniej sięgnięcie po cukier, aby poradzić sobie ze stresorami życiowymi lub innymi problemami, jest psychologicznym objawem uzależnienia od cukru. Jeśli więc w stresującej sytuacji, biegniesz po czekoladę, zastanów się, dlaczego!

Cukier i sól

Ponieważ organizm uzależnionego od cukru nie ma potrzebnych składników odżywczych, pragnie słonego jedzenia. Apetyt na słone i pikantne potrawy to sposób, w jaki organizm mówi ci, że musisz odpocząć od cukru i zjeść coś bardziej pożywnego. Zjadając dużo słodyczy, zjadasz także i o wiele więcej soli. Z czasem możesz stracić kontrolę nad obydwoma nawykami!

Słodkie myśli

Myślisz ciągle o słodyczach. Czynisz z nich nagrodę za świetnie wykonaną pracę albo posiłek w trakcie przerwy na kawę. Idąc na spacer myślisz, że po powrocie do domu zafundujesz sobie ogromny kawałek ciasta czekoladowego. W trakcie filmu, myślisz, jakie łakocie pasowałyby do romantycznej komedii. Jeśli tak… to dzieję się coś niedobrego!

Jak pokonać uzależnienie od słodyczy

Przede wszystkim musisz chcieć je pokonać i być świadoma zagrożeń. Cukrzyca, miażdżyca, otyłość, zwał… To tylko niektóre choroby, jakie może wywołać nadmiar słodkiego. Co więc zrobić, aby zapanować nad chęcią podjadania słodkości?

Sięgnij po zdrowe słodycze

Tak, zdrowie słodycze istnieją! Gdzie je znaleźć? W sklepach ze zdrową żywnością… Tak, ale nie tylko! Sięgaj po słodkie bakalie, które są 100 razy lepsze nic sztuczne cukierki. Gorzka czy ciemna czekolada od czasu do czasu też nie zaszkodzi. Świetnym zamiennikiem są również daktyle, które mają dużo cennych wartości odżywczych. Możesz też zdecydować się na owoce – banany, jagody, mango. Słodkie, ale zdrowe!

Uzależnienie od słodyczy: ćwicz!

Ćwiczenia działają podobnie jak jedzenie słodyczy, ale z tą różnicą, że trening jest zdrowy i poprawia wygląd sylwetki. Podczas ćwiczeń również wytwarzasz dopaminę, która odpowiedzialna jest za uczucie szczęścia. Uzależnij się więc od aktywności fizycznej!

Rezygnuj pomału

Nikt nie każe ci od razu zniwelować ilość słodyczy w twojej diecie do zera. Umówmy się… To nie będzie takie proste. Zacznij od metody małych kroczków. Jednego dnia zjedz o jedną kostkę czekolady mniej niż zwykle i zawsze chwal siebie za każdy następny krok aż osiągniesz stabilizację.

Zwalcz stres innym sposobem

Jeśli słodycze, to twoja ucieczka od stresu, zastąp je czymś innym – tylko nie kolejnym złym nałogiem! Pomyśl, co jeszcze sprawia ci przyjemność i jest zdrowe. Joga? Medytacja? Taniec? Spacery, zabawa z kotem, rozmowa z bliską osobą, a może hobby? Wszystko będzie lepsze niż kolejna tabliczka czekolady czy pudełko lodów!

Zobacz też:

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *