Witamina D [właściwości, występowanie i skutki niedoboru]

Witamina D pomaga regulować ilość wapnia i fosforanów w organizmie. Te składniki odżywcze są potrzebne do utrzymania zdrowych kości, zębów i mięśni. Brak tej witaminy może prowadzić do deformacji kości, takich jak krzywizna u dzieci i osteomalacja u dorosłych.

Witamina D: właściwości

Witamina D w połączeniu z wapniem chroni przed osteoporozą. Dodatkowo wzmacnia mięśnie, chroniąc przed urazami. Wspiera również układ odpornościowy i łagodzi stany zapalne. Pomaga także wchłaniać wapń, dzięki czemu odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu zdrowia jamy ustnej. Zmniejsza ryzyko próchnicy i chorób dziąseł.

Działa jak środek przeciwzapalny i stymuluje produkcję peptydów przeciwdrobnoustrojowych. Chroni przed cukrzycą typu 1 i 2. Zmniejsza też ryzyko nadciśnienia. Co ciekawe, witamina D może pomóc w utracie wagi. Ponadto pomaga w walce z depresją.

Witamina D: występowanie

Zastanawiasz się, w czym jest witamina D? Istnieje kilka sposobów, by pokryć dzienne zapotrzebowanie. Niektórzy eksperci twierdzą, że wystarczy 20-minutowa ekspozycja na słońce, kilka razy w tygodniu. Pamiętaj, by przed każdym wyjściem na dwór posmarować się kremem przeciwsłoneczny. Nie martw się, nie będzie hamował produkcji witaminy D.

Witamina D: norma

Stężenie optymalne wynosi 30-50 ng/ml. Warto też zwrócić uwagę na witamina D przelicznik jednostek. W tym przypadku norma wynosi 75-125 nmol/l.

Wielu lekarzy uważa, że dzienna dawka 1000-2000 jest bezpieczna i zapewni optymalny poziom dla większości dorosłych. Zastanawiasz się, jakie witamina D dawkowanie jest prawidłowe? Wspomniana witamina jest rozpuszczalna w tłuszczach. Dlatego warto ją połączyć z największym posiłkiem dnia, zawierającym tłuszcz. W ten sposób zapewnisz maksymalne wchłanianie.

Witamina D: źródła

Witamina D- gdzie występuje? Znajduje się w tłustych rybach (łosoś, sardynki, śledź i makrela), czerwonym mięsie, wątrobie, żółtkach. Niektórzy producenci dodają witaminę D do smarowideł, mleka, jogurtu, soku pomarańczowego i płatków śniadaniowych.

Zastanawiasz się, jaka witamina D sprawdzi się najlepiej? Warto najpierw wykonać badanie z krwi. W ten sposób sprawdzisz, czy cierpisz na niedobór. Jeśli nie wiesz, jaka witamina D jest najlepsza, pokaż wyniki lekarzowi lub farmaceuta. Doradzi Ci wtedy odpowiedni suplement. Dodatkowo na dawkowanie wpływa pora roku. Od końca marca/początku kwietnia do końca września możesz przyjmować niższe dawki. Z drugiej strony seniorzy i osoby rzadko wychodzące na słońce nie powinny robić takich eksperymentów, ale zażywać taką samą dawkę przez cały rok.

Witamina D: niedobór

Witamina D 2000 to suplement diety, który mogą stosować osoby dorosłe. Pamiętaj, by nie traktować jej  jako zamiennika zdrowej, zbilansowanej diety. Przechowuj ją w szczelnie zamkniętym opakowaniu w temperaturze 5–25 stopni Celsjusza, w miejscu niedostępnym dla dzieci. Chroń ją przed wilgocią i światłem.

Niedobór witaminy D może prowadzić do chorób serca, nadciśnienia, cukrzycy, infekcji, zaburzeń układu odpornościowego. Dodatkowo zwiększa ryzyko astmy, raka, nietolerancji glukozy i stwardnienia rozsianego.

Witamina D na receptę

Jeśli lekarz zdiagnozuje u Ciebie niedobór witaminy D, może zalecić odpowiednią dietę i suplementy. W niektórych przypadkach przepisze duże dawki (powyżej 4000 j.m.) na receptę, by wyrównać niedobór.

Zobacz też:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *